ایمیل مارکتینگ در مقابل بازاریابی شبکه های اجتماعی

میزان محبوبیت و استفاده از شبکه های اجتماعی در ده سال گذشته، به طرز چشمگیری رو به رشد بوده، اما استفاده از ایمیل همواره در ارتباطات تجاری رایج تر و پرکاربردتر بوده است. با توجه به این موارد، ممکن است از خود بپرسید “کدام یک کانال بازاریابی بهتری در مقایسه با دیگری است؟” امروزه بحث برتری ایمیل مارکتینگ و بازاریابی شبکه های اجتماعی در مقابل یکدیگر، یک مسئله رایج میان اغلب بازاریابان است. در حال حاضر،۳/۶ میلیارد نفر از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند. و پیش‌بینی می‌شود که تا پایان سال ۲۰۲۵ به ۴.۴ میلیارد افزایش یابد. نکته قابل توجه در این مرحله، این است که همه این کاربران شبکه های اجتماعی، مطمئناً یک حساب ایمیل دارند. هر دو کانال، پتانسیل و راه و روش های مختص به خود را دارند. بدیهی است که هر کدام از آن ها در زندگی روزمره کاربر متفاوت عمل کنند. اما، شما به عنوان یک بازاریاب حرفه ای، باید تا حد امکان به مزایا، شباهت ها و امکانات هردو آن ها آگاه باشید. بنابراین در این وبلاگ، ما قصد داریم آمار مقایسه ای از ایمیل مارکتینگ در مقابل شبکه های اجتماعی را در چند وقت اخیر به شما نشان دهیم و میزان اثرگذاری هر کدام از آن ها در برقراری ارتباط مناسب، افزایش ارزش برند، به دست آوردن نرخ تبدیل و حفظ بهتر را بررسی کنیم. در انتها این وبلاگ، می توانید تصمیم درستی در مورد اینکه کدام یک از این کانال ها  برای کسب و کار شما مناسب تر هستند، تصمیم درستی بگیرید :

ایمیل مارکتینگ : آیا هنوز هم یک راهکار موثر در بازاریابی است؟

نتیجه های گرفته شده از ایمیل مارکتینگ حتی در چندین دهه گذشته هم عالی بوده است. و حتی با گذشت زمان، پیشرفت چشمگیری داشته و گستره استفاده از آن همواره در حال رشد است. بهترین نکته قابل توجه درباره این کانال بازاریابی این است که به برقرای ارتباط شخصی با کاربران کمک بزرگی می کند. هنگامی که یک مشترک جدید به لیست شما اضافه میشود، یک لید برای کسب و کار خود خواهید داشت. شما می توانید با استفاده از ایمیل مارکتینگ آن ها را پرورش دهید، روابط بیشتر و عمیق تری ایجاد کنید و آن ها را دوباره به کسب و کار خود بازگردانید و به مشتریان وفادار خود تبدیل کنید.
تقریباً ۹۲ درصد از کاربران آنلاین یک آدرس ایمیل دارند. و ۶۱ درصد از آن ها از ایمیل خود به صورت روزانه استفاده می کنند.
بیش از ۴ میلیارد کاربر ایمیل در سراسر جهان وجود دارد. در سال ۲۰۲۰ تعداد کاربران ایمیل به مرز ۴ میلیارد رسید. و این به معنی است که بیش از ۵۰ درصد از جمعیت جهان از ایمیل استفاده می کنند. آخرین آمار گزارش شده در سال ۲۰۲۱ از ۴/۱ میلیارد فراتر رفته است. به همین خاطر، ایمیل مارکتینگ همواره به عنوان اولین انتخاب بازاریابان شناخته می شود. با این حال، تمام کانال های بازاریابی در حال تکامل هستند. شما باید بدانید که آن ها چگونه کار می کنند، و چرا در دهه گذشته محبوب شده اند. به عنوان مثال، بازاریابی شبکه های اجتماعی خود به اشکال مختلف در حال تکامل است. مردم عاشق تعامل با اینفلوئنسر مارکتینگ هستند که بیشتر در اینستاگرام انجام می شود، محتوای ویدیویی، تبلیغات و بسیاری موارد دیگر. ما در این وبلاگ به شما توضیح خواهیم داد که چرا ایمیل مارکتینگ در رقابت با این کانال و رسانه ها، همواره در جایگاه اول قرار گرفته است.

نگاهی کوتاه به بازاریابی شبکه های اجتماعی

بازاریابی شبکه های اجتماعی یا SMM، نوعی از بازاریابی اینترنتی است که شامل ایجاد و به اشتراک گذاری محتوا در شبکه های اجتماعی به منظور دستیابی به اهداف بازاریابی و برندسازی شما است.
تقریبا ۵۳ درصد از جمعیت جهان از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند. بنابراین، مردم به طور متوسط ​​۲/۲۵ ساعت را در رسانه های اجتماعی سپری می کنند. با این حال، می دانید که ما معمولاً برای خریدن چیزی به شبکه های اجتماعی خود سر نمی زنیم. در واقع محتوای هوشمند و ارزشمند موجود در شبکه های اجتماعی ما را برای خرید چیزی تحت تاثیر قرار می دهد. شبکه های اجتماعی در حال حاضر ۰/۷۱ درصد نرخ تبدیل دارند. اما، این کانال بازاریابی تنها در مورد نرخ تبدیل نیست که به طور قابل توجهی در جایگاه پایینی قرار دارد. در واقع این کانال، به شما کمک می کند افراد را تحت تاثیر قرار دهید تا از وب سایت شما بازدید کنند، ارزشی برای برند خود ایجاد کنید و تعاملات کاربر را بهبود بخشید.

ROI ایمیل مارکتینگ در مقابل شبکه های اجتماعی

به گفته بازاریابان برتر در سراسر جهان، ROI مهمترین عامل برای هر کانال بازاریابی است. که بدون شک، ایمیل مارکتینگ در جایگاه اول قرار می گیرد. در رابطه با بازگشت سرمایه، بازاریابی ایمیلی به ازای هر ۱ دلار خرج شده، بازگشت سرمایه ۳۸ دلاری دارد که بالاترین نرخ را در مقایسه با هر کانال بازاریابی دیگر دارد. در نتیجه جای تعجب نیست که ۸۹ درصد از بازاریابان از ایمیل به عنوان کانال اصلی خود برای تولید لید استفاده می کنند. با این حال، ارزیابی ROI بازاریابی شبکه های اجتماعی کمی گیج کننده است. هر کدام از کسب و کارها آن را به روش خودشان انجام میدهند. و هیچ داده روشنی درباره میزان آن وجود ندارد. البته محاسبه بازگشت سرمایه در شبکه های اجتماعی غیرممکن نیست :
رسانه های اجتماعی ابزار اصلی برای بهبود آگاهی برند و آشنایی با نام تجاری، ایجاد تعامل و ایجاد لیدهای جدید هستند.
شما می توانید با استفاده از ایمیل، لیدهای خود را پرورش دهید و آن ها را به مشتریان ثابت خود تبدیل کنید.

برقراری ارتباط با مشتریان علاقه مند

در شبکه های اجتماعی می توانید مخاطبان هدف خود را تعیین کنید. اما این هدف گذاری بر اساس مجموعه داده ها و الگوریتم هایی است که ممکن است دقیقاً آنطور که می خواهید نتیجه ندهد. کمپین‌ها و پست‌ها شبکه های اجتماعی شما فقط بر اساس انواع محصول و فرضیات ایجاد شده توسط موتور اجتماعی به افراد متنقل میشوند. بنابراین بسیاری از مردم ممکن است رویکرد بازاریابی شما را نامناسب یا غیر ضروری ببینند. در حالی که شما می توانید پیشنهادات ویژه خود را فقط برای علاقه مندان از طریق ایمیل ارسال کنید. شما لیدهای خود را می‌شناسید، می‌دانید که وقتی لیدها را در لیست ایمیل خود قرار می‌دهید، چگونه به رویکرد شما واکنش نشان می‌دهند. شما می توانید آن ها را پرورش دهید و پیشنهادات مربوطه را دقیقاً همانطور که دوست دارند برای آن ها ارسال کنید. برای اطلاع از چگونگی پرورش لید و افزایش نرخ تبدیل، مطالعه این وبلاگ را از دست ندهید.

ایمیل مارکتینگ در مقابل شبکه های اجتماعی در B2B

ارتباط بین کسب و کار یک ارتباط پیچیده ای است. و در اینجا می توانید تا حد زیادی به تصادفی بودن شبکه های اجتماعی وابسته باشید. اگرچه، می‌توانید از طریق پیام‌رسانی در صفحه شبکه های اجتماعی خود، تعامل سطحی را حفظ کنید، اما B2B رویکرد حرفه‌ای‌تری را می‌طلبد. بیایید نگاهی به باور بازاریابان B2B در مورد ایمیل مارکتینگ بیندازیم : در اینجا می توانید ببینید که اکثر بازاریابان برتر محتوای B2B فکر می کنند که نیاز اطلاعاتی مخاطبان بزرگترین اولویت آن هاست. و برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات دقیق و محتوای مرتبط، ایمیل ها پرمحتواترین راه هستند. بنابراین، کسب و کارهای B2B نیاز به شخصی سازی دارد، که تقریباً ۴۷٪ از بازاریابان را به وابستگی به بازاریابی ایمیلی سوق می دهد.

از نظر B2C یا ارتباط تجاری با مشتری

B2C به معنای ارتباط تجاری با مشتری نهایی است. اگر صاحب یک کسب و کار B2C هستید، می‌دانید که داشتن ارتباط ۲۴ ساعته با مشتریان چقدر مهم است. مردم می خواهند هر زمان که با مشکلی روبرو می شوند با شما ارتباط برقرار کنند. شبکه های اجتماعی در کنار ایمیلُ می توانند راهی مناسب برای ارتباط B2C باشند. با ایمیل می توانید پیشنهادات شخصی سازی شده را برای مشتریان ارسال کنید که از نظر بهبود نرخ حفظ مشتری بسیار مؤثر هستند. این در حالی است که مشتریان به بازخورد فوری شما نیز نیاز دارند و برای اجرای یک چت کوچک یا گفتگوی سریع، رسانه های اجتماعی گزینه قابل قبول تری است. می توانید نمودار زیر را از Statista ببینید تا متوجه شوید که چگونه بازاریابان برتر در سراسر جهان از کانال های بازاریابی رسانه های اجتماعی مختلف در ارتباطات B2C و B2B استفاده می کنند. واضح است که فیس بوک یا کانال هایی مانند اینستاگرام یا پینترست بیشتر در بازاریابی B2C مورد استفاده قرار می گیرند. LinkedIn بیشتر برای B2B استفاده می شود، زیرا این پلتفرم محبوب ترین برای روابط B2B است.

کدام یک باعث فروش بیشتر می شود؟

این یک سؤال اصلی است که پاسخ ثابتی پیدا نمی کنید. اینستاگرام از زمان همه گیری کووید-۱۹ و قرنطینه جهانی به یک بازار برجسته تبدیل شد. مردم با باز کردن یک حساب در اینستاگرام می توانند محصول خود را بفروشند و تجارت خود را شروع کنند.
۸۶ درصد از بازاریابان از اینستاگرام برای تبلیغات استفاده می کنند. ۷۸ درصد از مصرف کنندگان نیز محصولات مورد نیاز خود را برای خرید از طریق اینستاگرام کشف کرده اند.
اما برای چشم‌اندازهای گسترده‌تر، اینستاگرام همیشه پاسخگو نخواهد بود. هنگامی که شخصی از شما خرید می کند، نمی توانید هر از گاهی برای آن ها پیام تبلیغاتی و یا تخفیف و پیشنهاد ویژه بفرستید. به همین خاطر ایمیل ها گزینه مناسب تری برای انجام این کار خواهند بود. زیرا مشتریان از ایمیل هایی با محتوای خوب و پیشنهادات قابل اعتماد استقبال می کنند. علاوه بر این، شما نیازی به ارسال ایمیل به صورت تصادفی به لیدهای تصادفی ندارید. می توانید از تقسیم بندی لیست استفاده کنید و فقط به افرادی که علاقه مند هستند دسترسی پیدا کنید.
همچنین ۶۰٪ از مصرف کنندگان از طریق یک پیام بازاریابی که از طریق ایمیل دریافت کرده اند، خرید کرده اند و تنها ۱۲/۵٪ از کاربران دوست دارند روی دکمه خرید در پست های رسانه های اجتماعی کلیک کنند.

برای نتیجه گیری بهتر، از هردو استفاده کنید

آیا گزینه برنده مشخصی وجود دارد؟ اگر دنبال تنها یکی از این کانال ها بروید، نتیجه مطلوبی نخواهید گرفت. هر دو کانال بازاریابی پتانسیل های خاص خود را دارند و شما می توانید با استفاده از هردو /ان ها به نتایج فوق العاده ای دست پیدا کنید. بنابراین، به عنوان یک بازاریاب حرفه ای، باید از هردو شبکه های اجتماعی و ایمیل مارکتینگ استفاده کنید تا از همه مزایای آنها بهره ببرید. شما می توانید به طرز ماهرانه ای این دو کانال را ترکیب کنید و تحول بازاریابی خود را به امکانات بالاتری سوق دهید.

در اینجا چند نکته برای کمک به شما در دستیابی به این شاهکار وجود دارد :

سعی کنید نقاط مشترک هر دو کانال بازاریابی را بیابید و یک استراتژی ترکیبی طراحی کنید شما می توانید نسخه تبلیغاتی خود در شبکه های اجتماعی را از طریق کمپین های ایمیل خود آزمایش کنید داده های مشترک ایمیل خود را با داده های کاربران شبکه های اجتماعی ترکیب کنید اشتراک CTA را در نمایه و پست های شبکه های اجتماعی خود بگنجانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *